O školce

Provoz MŠ: 7.00 – 16.30 hod.

Počet tříd: 2

Kapacita školy: 40 dětí

Mateřská škola je umístěna ve dvoupodlažní budově bývalé základní školy z roku 1909. Nachází se blízko středu obce, naproti kostelu. V jedné části přízemí je obývaný obecní byt, zázemí pro personál a ředitelna, ve druhé části jsou prostory mateřské školy – lehárna s tělocvičným koutem, šatna dětí, WC a vchod na zahradu. Ve druhém patře budovy jsou dvě třídy s přiléhajícím sociálním zařízením pro děti, toaleta pro dospělé, sklad pomůcek a výdejna stravy. Strava je dovážena ze školní jídelny při ZŠ a MŠ Prace.

Snažíme se, aby mateřská škola vhodně doplňovala rodinné prostředí, byla přátelská, podnětná a zábavná. Dle výsledků evaluace se zde děti cítí bezpečně, jistě, radostně a spokojeně. Náš vzdělávací program je inspirován programem Začít spolu.

Mateřská škola byla dlouhá léta jednotřídní s kapacitou třídy 28 dětí ve věku od 3 do 7 let, se zřizovatelem jsme se rozhodli alespoň částečně upravit prostory, v září 2019 otevřít druhou třídu a rozdělit vysoký počet dětí do dvou tříd, čímž jsme dosáhli ideálních podmínek ke kvalitnímu vzdělávání a výchově dětí. Od 1. 9. 2022 je kapacita MŠ navýšena na 40 dětí.

Děti jsou do tříd rozděleny dle věku. Pohádkovou třídu navštěvují děti ve věku od 3 do 4 let, Kouzelná třída je určena starším dětem a předškolákům, jejichž režim a potřeby jsou výrazně odlišné od tříletých dětí. Shledáváme v tomto řešení větší příležitosti k individualizaci vzdělávání, k efektivnějšímu plánování vzdělávací nabídky a samozřejmě také k pečlivé přípravě předškoláků na vstup do školy. Považujeme však vztahy mezi různými věkovými skupinami za důležité, proto se děti setkávají v ranních a odpoledních hodinách, při pobytu venku a cíleně při některých dalších činnostech.

Naše mateřská škola uplatňuje prvky programu Začít spolu, jejímž základním pilířem je aktivní zapojení dítěte. Dáváme dětem prostor učit se vlastní činností a prožitkem. Samy si volí z nabídky činností, čemu se chtějí věnovat. Zaměřujeme se na rozvoj jejich kompetencí. Nabízíme dětem příležitost vyhledávat a zpracovávat informace, učit se z různých zdrojů, od sebe navzájem, prezentovat své myšlenky, objevovat, experimentovat, užívat rozmanité strategie řešení problémů, týmově spolupracovat, svoje činnosti si plánovat a reflektovat. Spolu s dětmi plánujeme tématické celky, které chceme společně zkoumat. Činnosti jsou provázané s jejich životem, témata jsou jim blízká a prakticky využitelná. Chceme, aby děti porozuměly světu, ve kterém žijí, a uměly jej kriticky reflektovat. Podporujeme vnitřní motivaci dětí ke vzdělávání.

Dětem se plně věnují 4 kvalifikované paní učitelky (včetně paní ředitelky), které vynikají kreativitou a empatickým přístupem. O čistotu a výdej svačinek i oběda se stará šikovná paní školnice.

Rodičům předškoláků každoročně nabízíme Edukativně stimulační skupinky. Do MŠ zveme klinickou logopedku, aby na základě přihlášení rodičů hravou formou zjistila úroveň řeči u dětí. V každé třídě působí pedagogická pracovnice s absolvovaným studiem logopedického asistenta.

K budově patří školní zahrada vybavená zastíněným pískovištěm, herními prvky, terasou, domečky pro děti a je osázena keři a stromy.

Obec Lovčičky je koncová, malá víska u lesa – začíná zde rekreační oblast Ždánické lesy. V lese si s dětmi často hrajeme, poznáváme přírodu a učíme se ji chránit. Děti seznamujeme s místem, kde žijí, častými procházkami, cílenými výlety na zajímavá místa a dalšími aktivitami.

Mateřská škola je zapojena do projektu Celé Česko čte dětem. Knihy, jejich prohlížení, čtení a zábava s nimi neodmyslitelně patří do každého dne v naší škole.

Vize školy

Ve vztahu k dětem: 

  • Chceme společně s dětmi žasnout nad krásami života a pomáhat jim vystavět kvalitní základy osobnosti.
  • Chceme vytvořit dětem ve škole vlídné a bezpečné prostředí plné pohody a bohatých zážitků, ve kterém budou moci maximálně rozvinout své osobní předpoklady tak, aby z naší mateřské školy odcházely otevřené životu, dalšímu vzdělávání a dobře vybavené do situací, které je v životě přirozeně čekají.

Ve vztahu k zaměstnancům: 

  • Chceme vytvářet příjemné prostředí, kde se zaměstnanci cítí být podporováni v dalším rozvoji.

Ve vztahu k okolí: 

  • Chceme být moderní, otevřenou, stále se učící organizací.
  • Chceme být zázemím a odbornou podporou rodiny pro výchovu a vzdělávání dítěte.
  • Chceme spolupracovat s dalšími vzdělávacími institucemi, zřizovatelem, zapojovat se do kulturního dění.

Koncepce školy

Naše mateřská škola staví na třech pilířích, které jsou ztvárněné také v logu školy:
vztahy (vztah sám k sobě, vztah k životu, mezilidské vztahy, rodinné vztahy, vztah k místu, kde žiji)
příroda (objevovat a zkoumat, žasnout, chránit)
knihy (celistvý rozvoj osobnosti, zdroj informací, fantazie, zábava)

Uplatňujeme prvky programu Začít spolu, který staví na demokratických hodnotách, respektu k jedinečnosti každého dítěte, spolupráci, partnerství s rodinou a širší komunitou ve vzdělávání dětí. Samostatnost, kritické myšlení, schopnost rozhodovat se a být za svou volbu odpovědný, tvořivost, umění zvládat změny, zájem o ostatní, odpovědnost vůči světu, ve kterém žijeme, jsou tím, na co se zaměřujeme.